هوش مصنوعی و کسب و کارهای نوپا: مروری بر عوامل پذیرش |
کد مقاله : 1177-MMAI |
نویسندگان |
محسن احمدوند *1، فاطمه خراسانچی2 1عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی دانشگاه شاهد 2دانشگاه علامه طباطبایی |
چکیده مقاله |
چکیده در سالهای اخیر هوش مصنوعی یا هوشواره به عنوان یکی از فناوریهای تحولآفرین و نوظهور توجه بسیاری از کسب و کارهای نوپا ( استارتاپها) را به خود جلب کرده است. با وجود مزایای بسیار موجود در این فناوری، همچنان بسیاری از کسب و کارهای نوپا در تطابق شرایط خود با این فناوری دچار چالشهای بسیاری هستند.هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر پذیرش هوش مصنوعی در کسب و کارهای نوپا و ارائه چارچوبی مفهومی در این خصوص به منظور یاری مدیران و صاحبان این کسب و کارها است. این پژوهش یک پژوهش کاربردی و توسعهای از منظر هدف و عملگرایانه از منظر فلسفه پژوهش است. روش انجام این پژوهش کیفی و از نوع مرور سیستماتیک ادبیات است. در این پژوهش با بررسی بیش از ۶۰ مقاله به روز از سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ به تدوین چارچوب نظری با بهرهمندی از روش تحلیل مضمون (تم) شامل ۴ بعد فناورانه، سازمانی، محیطی و فردی و ۱۲ عامل پرداخته شده است. نتایج این پژوهش سیاستگذاران، تصمیمگیرندگان، مدیران و صاحبان کسب و کارهای نوپا در زیستبوم کارآفرینی را یاری خواهد نمود. کلیدواژهها: هوش مصنوعی، کسب و کارهای نوپا، فناوری، پذیرش، استارتاپ. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژهها: هوش مصنوعی، کسب و کارهای نوپا، فناوری، پذیرش، استارتاپ. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |