تلفیق آموزش هوش مصنوعی و کارآفرینی در دوران کودکی یک مرور نظام مند
کد مقاله : 1169-MMAI
نویسندگان
مجتبی رشیدی پناه1، فاطمه خراسان چی *2
1دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبائی رشته کارآفرینی 40312451017
2دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله
با گسترش روز افزون فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی شیوه هایسنتی آموزش نه تنها کارایی خود را از دست داده اند بلکه در پاسخگویی به نیاز های نسل آینده نیز ناتوان ظاهرشده اند. از سوی دیگر تقویت ذهنیت کار آفرینانه درکودکان به عنوان یکی از الزامات کلیدی در تربیت نسل خلاق و خود اتکا در قرن بیست و یکم مورد توجه قرار گرفته است.در این میان تلفیق آموزش سواد هوش مصنوعی با مهارت های کارآفرینی در دوران کودکی رویکردی نوین و میان رشته ای به شمار می آید که میتواند نقش مؤثری درارتقاء توانمندی های شناختی‌، اجتماعی ، اخلاقی و فناورانه کودکان ایفا کند.
پژوهش حاضر با بهره گیری از روش مرور نظام مند به تحلیل و دسته بندی مطالاعات انجام شده در زمینه ادغام این دو حوزه آموزشی میپردازد. از میان 112 مقاله شناسایی شده ، 43 مورد پس از غربالگری وارد مرحله تحلیل نهایی شدند. نتایج نشان میدهد که میان هوش مصنوعی و کارآفرینی در آموزش دوران کودکی هم پوشانی قابل توجهی از نظر مفهومی و مهارتی وجود دارد . بر این اساس طراحی برنامه های درسی پروژه محور و تلفیقی میتواند به رشد مهارت هایی چون خلاقیت ، تفکر انتقادی‌، حل مسئله‌، همکاری و مسئولیت ‌پذیری فناورانه در کودکان منجر شود .
کلیدواژه ها
آموزش دوران کودکی , سواد هوش مصنوعی , آموزش کار آفرینانی , برنامه درسی تلفیقی , توسعه مهارت های آینده
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر
login