نقش مدیریت منابع انسانی و هوش مصنوعی در زنجیره تامین چابک و تاب آور(نمونه موردی: صنعت هتلداری شهر اصفهان)
کد مقاله : 1164-MMAI
نویسندگان
نرگس الهیاری *
اصفهان، ویلاشهر، خیابان ویلای جنوبی، پلاک 12
چکیده مقاله
چکیده
از زمان آغاز همهگیری کوید ،91 سازمانها بهطور فعال به دنبال بهبود چابکی و تابآوری سازمانی خود بوده و به هوش مصنوعی روی آوردهاند
تا درک عمیقتری به دست آورند و چابکی و تابآوری خود را ارتقا دهند. هوش مصنوعی با تحلیل سریع و دقیق مجموعه دادههای بزرگ،
تصمیمگیری سریعتر و ایجاد چابکی و تابآوری را امکانپذیر میسازد. این استفاده استراتژیک از هوش مصنوعی به سازمانها مزیت رقابتی
میدهد و به آنها اجازه میدهد تا با محیطهای در حال تغییر بهسرعت تطبیق یابند. عدم اولویتبندی چابکی و پاسخگویی ممکن است منجربه
افزایش هزینهها، از دست دادن فرصتها، رقابت و آسیب به شهرت های بخش های خصوصی شود و در نهایت منجر به از دست دادن مشتریان،
درآمد و سهم بازار رقابتی گردد. اخیراً بحثهایی در مورد پذیرش اینگونه فناوریها و تأثیر آنها بر هزینههای عملیاتی هتلها و همچنین کیفیت
خدمات به مشتریان مطرح شده است. با توجه به اهمیت این فناوریهای نوین، هدف این پژوهش بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر چابکی زنجیره
تأمین و تابآوری زنجیره تأمین در صنعت هتلداری است. دادههای تجربی از 209 نفر از کارکنان فعال در هتل های اصفهان جمعآوری شد.
برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادالت ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که رهبری مشترک، مهارتهای کارکنان، فرهنگ
2 سازمانی، توسعه سرمایه انسانی و هوش مصنوعی تأثیر قابلتوجهی بر چابکی زنجیره تأمین داشتند و واریانس توضیحی
R حدود 80 درصد را
نشان دادند.
کلیدواژه ها
چابکی زنجیره تأمین؛ تابآوری زنجیره تأمین؛ مدیریت منابع انسانی؛ هوش مصنوعی؛ صنعت هتلداری
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی
login