تحول برنامه درسی حسابداری با تمرکز بر فناوری‌های نوین: مطالعه تطبیقی و استخراج روندهای مشترک در دانشگاه‌های پیشرو
کد مقاله : 1147-MMAI
نویسندگان
رضا خادم دزفولی *1، مظفر جمالیان پور2
1تهران، خیابان نلسون ماندلا، خیابان ظفر غربی پلاک ۲۸۱، شرکت تامین سرمایه کاردان
2هیات علمی دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله
با توجه به گسترش سریع فناوری‌های دیجیتال و تغییرات بنیادی در کسب‌وکارها، ضرورت بازنگری در برنامه‌های درسی رشته حسابداری بیش از پیش احساس می‌شود. فناوری‌های نوظهور مانند کلان‌داده، اتوماسیون فرایند رباتیک، هوش مصنوعی و بلاک‌چین نقش مهمی در تغییر مهارت‌های مورد نیاز حسابداران ایفا کرده‌اند. به همین دلیل، نهادهای حرفه‌ای جهانی مانند انجمن حسابداران رسمی آمریکا ، انجمن حسابداران خبره بین‌المللی و انجمن مدیران حسابداری نیز بر ارتقای مهارت‌های دیجیتال و تحلیلی در آموزش حسابداری تأکید می‌ورزند. این مقاله با روش تحقیق تطبیقی برنامه‌های درسی دانشگاه‌های پیشرو جهان (مانند، مک‌کمبز ، ام‌آی‌تی و LSE) را بررسی و با استفاده از رهنمودهای بین‌المللی حسابداری (نظیر مدل تحول حسابداران رسمی از AICPA/NASBA و چارچوب‌های صلاحیتی ACCA و IMA) پیشنهادهایی برای بهبود آموزش حسابداری در ایران ارائه می‌دهد. پیشنهادهای ارائه شده با الهام از تجارب بین‌المللی و نیازهای بازار کار، بر تقویت مهارت‌های فناوری‌محور مورد نیاز نسل آینده حسابداران در ایران متمرکز است.
کلیدواژه ها
برنامه درسی حسابداری، فناوری‌های نوین، تحلیل تطبیقی، روندهای مشترک، آموزش عالی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login