هوش مصنوعی و تحول در بازاریابی معاصر: مروری جامع بر کاربردها، استراتژی‌ها و پیامدهای آن
کد مقاله : 1117-MMAI
نویسندگان
علیرضا نصیری *
همدان
چکیده مقاله
چکیده
این پژوهش با هدف هوش مصنوعی و تحول در بازاریابی معاصر: مروری جامع بر کاربردها، استراتژی‌ها و پیامدهای آن انجام شده است. مطالعه حاضر یک مرور سیستماتیک است که با بهره‌گیری از روش تحقیق کیفی به شناسایی و طبقه‌بندی مقوله‌های زیربنایی پدیده مورد مطالعه پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، شامل مقالات منتشر شده در پایگاه‌های اطلاعاتی ملی (SID، MagIran، Civilica و علم‌نت) و بین‌المللی (گوگل اسکولار، اسکوپوس، ساینس دایرکت، امرالد و پاپمد) بوده که با محدودیت زمانی ده سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از مجموع 50 مقاله بررسی شده، 20 مقاله مرتبط‌تر انتخاب و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در سه قالب مکانیکی، تفکری و احساسی، نقش‌های متفاوت اما مکملی را در چرخه کامل بازاریابی ایفا می‌کند. چارچوب استراتژیک سه مرحله‌ای شناسایی شده در این پژوهش، مراحل تحقیقات بازاریابی، تدوین استراتژی‌ بازاریابی (STP) و اقدامات بازاریابی را در بر می‌گیرد که در هر مرحله، انواع مختلف هوش مصنوعی کاربردهای خاصی دارند. کاربردهای متنوع هوش مصنوعی در تحلیل رفتار مشتری، شخصی‌سازی محتوا، خودکارسازی فرآیندها، تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده، تحلیل خودکار متون و درک احساسات مشتریان، انقلابی در شیوه‌های ارتباط با مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است. نتایج این مطالعه ضمن روشن ساختن وضعیت فعلی کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی، چشم‌انداز آینده این حوزه را با توجه به روند رو به رشد سرمایه‌گذاری جهانی ترسیم نموده و بر ضرورت توجه به آموزش نیروی انسانی متخصص و تدوین چارچوب‌های قانونی و اخلاقی مناسب تأکید می‌کند
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، بازاریابی معاصر، کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی، تحلیل رفتار مشتری، استراتژی بازاریابی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر
login