طراحی الگوی مفهومی مدیریت هوشمند کتابخانه‌های مراکز تجاری با رویکرد هوش‌مصنوعی
کد مقاله : 1098-MMAI
نویسندگان
محسن محمودی *1، فائزه ابراهیمی ترکمانی2
1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران و سرپرست کتابخانه کمیسیون ملی یونسکو- ایران، کتابدار کتابخانه جندی شاپور (ایران مال)، تهران، ایران
2کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران و کتابدار کتابخانه دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده مقاله
تحول عملکردی مراکز تجاری و گذار از فضاهای تک‌منظوره به کاربری‌های چندگانه، زمینه‌ساز تقویت نقش فرهنگی و تفریحی آن‌ها شده است. استقرار کتابخانه‌های عمومی در این فضاها، رویکردی نوین است که مستلزم بازتعریف شیوه‌های مدیریتی مبتنی بر فناوری‌های نو، به‌ویژه هوش‌مصنوعی است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی مفهومی مدیریت هوشمند کتابخانه‌های عمومی در مراکز تجاری انجام شده و از روش ترکیبی (کیفی-کمی) بهره گرفته است. در بخش کیفی، مؤلفه‌های اولیه با انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۲ خبره در حوزه‌های مرتبط استخراج شد. در مرحله کمی، داده‌ها از طریق پرسشنامه دلفی و با مشارکت ۱۵ متخصص گردآوری و مدل اعتبارسنجی شد. نتایج نشان داد مؤلفه‌های کلیدی مدل شامل: فناوری و زیرساخت هوشمند، خدمات و دسترسی کاربران، اقتصاد هوشمند، تحلیل داده و تصمیم‌سازی، توانمندسازی اطلاعاتی، کارایی فرآیندها و چالش‌های اجرایی است. هوش‌مصنوعی می‌تواند نقش مؤثری در فرایندهایی مانند امانت، جستجو، فهرست‌نویسی و وجین ایفا کند. در نهایت، الگویی با چهار رکن اصلی شامل مدیریت منابع، ادغام با فضای تجاری، زیرساخت فناورانه و توانمندسازی نیروی انسانی پیشنهاد شد که می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی فرهنگی در مراکز تجاری قرار گیرد.
کلیدواژه ها
مدیریت هوشمند، کتابخانه‌های مراکز تجاری، هوش‌مصنوعی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی
login