مفاهیم و چارچوب نظری رهبری معنوی: یک مطالعه فراترکیب
کد مقاله : 1061-MMAI
نویسندگان
جواد برادران *
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تحلیل ادبیات و چارچوب نظری رهبری معنوی بر اساس پژوهش‌های انجام شده و با روش فراترکیب بود. روش‌شناسی پژوهش، کیفی با رویکرد فراترکیب بود. براین‌اساس، پس از جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی 3٨ مطالعه مرتبط ارزیابی و در نهایت، پس از بررسی 15 مقاله انتخاب گردید. با استفاده از الگوی هفت‌مرحله‌ای سندلوسکی و باروس، یافته‌های 15 پژوهش پیشین مرتبط با اهداف پژوهش، بررسی و تفسیر شد. یافته‌ها نشان داد که رهبری معنوی در ٣ بعد محیطی (با مؤلفه‌های کیفیت محیط کار، جو محیط کار) بُعد سازمانی (با مؤلفه‌های فرهنگ معنوی، سیاست‌ها و رویه‌ها) و بُعد فردی (مهارت‌های فردی، نگرش معنویت) است بُعد سازمانی، بیشتر از دیگر ابعاد مورد توجه قرار می‌گیرد و پس از آن ابعاد محیطی و فردی مهم هستند. نتایج نشان داد که رهبری معنوی، دیدگاه نوظهور و پویا است که در ساله‌های اخیر مورد توجه پژوهشگران و سازمان‌ها قرار گرفته است و بر شناسایی، اولویت‌بندی و پرورش معنویت افراد و سازمان‌ها تأکید دارد. این رویکرد بر این باور است که تمرکز بر نقاط قوت و مثبت، به بهبود عملکرد سازمان‌ها کمک می‌کند.
کلیدواژه ها
رهبری معنوی، مدیریت معنوی، سازمان معنوی، فراترکیب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر
login