هوش مصنوعی و بازاریابی پیشبینیمحور در کانالهای همهکاره: بررسی تأثیر تعدیلگر عادت خرید بر رفتار مصرفکنندگان |
کد مقاله : 1047-MMAI |
نویسندگان |
فریبا رنجبر * استان آذربایجان شرقی مراغه شهرک ولیعصر خیابانن پروین اعتصامی کوی جهاد کوچه گل یاس پلاک 10 |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش بررسی تأثیر هوش مصنوعی و بازاریابی پیشبینیمحور بر رفتار مصرفکنندگان در کانالهای همهکاره با تأکید بر نقش تعدیلگر عادت خرید است. این پژوهش با رویکرد کمی انجام شده و در زمره مطالعات کاربردی قرار میگیرد. نمونهگیری به روش طبقهبندی تصادفی صورت گرفته و حجم نمونه 384 نفر بر اساس فرمول کوکران تعیین شده است. دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری شده و روابط بین متغیرها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شده است. ابزارهای SPSS و SmartPLS برای تجزیه و تحلیل دادهها به کار رفتهاند. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجیکالا است که تجربه خرید از کانالهای همهکاره را داشتهاند.یافتهها نشان میدهند که هوش مصنوعی و بازاریابی پیشبینیمحور تأثیرات معناداری بر رفتار مصرفکنندگان در کانالهای همهکاره دارند. بهویژه، شخصیسازی، یکی از جنبههای کلیدی بازاریابی پیشبینیمحور، تأثیر مثبت و معناداری بر ارزش ادراکشده مصرفکنندگان دارد، که با برخی پژوهشهای پیشین همخوانی دارد، اما در تضاد با برخی دیگر است. تجربه یکپارچه کانالهای همهکاره نیز تأثیر مثبتی بر رفتار مصرفکنندگان دارد، هرچند این تأثیر نسبتاً ضعیف است. تأثیر ارتباطات اجتماعی و امنیت و حریم خصوصی بر رفتار مصرفکنندگان معنادار نبوده و تأثیر آنها کم است.همچنین مشخص شد که عادت خرید تأثیر تعدیلکنندهای بر رابطه بین ارزش ادراکشده و استفاده از کانالهای همهکاره دارد، ولی این تأثیر ضعیف و منفی است. |
کلیدواژه ها |
بازاریابی پیشبینیمحور، کانالهای همهکاره، ارزش ادراکشده، عادت خردید کانالهایهمهکاره |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |