چارچوب مفهومی برای تصمیم‌گیری تطبیقی مدیران با استفاده از یادگیری تقویتی
کد مقاله : 1039-MMAI
نویسندگان
مه سیما کاظمی موحد *
دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران
چکیده مقاله
با توجه به پیچیدگی فزاینده محیط‌های سازمانی و ناکارآمدی روش‌های سنتی تصمیم‌گیری در شرایط عدم قطعیت، این پژوهش با هدف طراحی یک چارچوب مفهومی برای مدل‌سازی تصمیم‌گیری تطبیقی مدیران بر مبنای یادگیری تقویتی انجام شد. مطالعه به روش نظری-مفهومی انجام شد و چارچوب پیشنهادی با الهام از ساختار فرآیندهای تصمیم‌گیری مارکوفی و منطق یادگیری تدریجی در مدل‌های تقویتی طراحی گردید. در این چارچوب، مدیر به‌عنوان یک عامل یادگیرنده در چرخه‌ای شامل مشاهده وضعیت، اتخاذ اقدام، دریافت پاداش و اصلاح سیاست‌ها مدل‌سازی شد. بررسی پیشینه پژوهش‌های مرتبط، بر اهمیت ویژگی‌هایی چون انطباق‌پذیری، یادگیری تدریجی و تفسیرپذیری در سیستم‌های تصمیم‌یار مدیریتی تأکید داشت. نتایج مطالعه نشان داد که بهره‌گیری از یادگیری تقویتی می‌تواند به بهبود کیفیت تصمیمات در محیط‌های متغیر و غیرقطعی کمک کند و افزایش شفافیت سیاست‌های تصمیم‌گیری موجب ارتقاء پذیرش انسانی سیستم‌های هوشمند می‌شود. در نهایت، این پژوهش توصیه می‌کند که در تحقیقات آینده، مدل‌های یادگیری تقویتی با تکنیک‌های توضیح‌پذیرسازی تصمیمات ترکیب شده و مدل در محیط‌های واقعی سازمانی اعتبارسنجی گردد تا کارآمدی عملیاتی و میزان پذیرش آن به‌صورت تجربی ارزیابی شود.
کلیدواژه ها
یادگیری تقویتی، تصمیم‌گیری تطبیقی، مدیریت، چارچوب مفهومی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر
login