هوش مصنوعی در بازاریابی
کد مقاله : 1014-MMAI
نویسندگان
عادله گراوند *1، زهره دهدشتی شاهرخ2، سید محمد رضا موسوی3
1دکتری مدیریت بازرگانی، بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
2استاد گروه بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.
چکیده مقاله
پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی صنایع را در سطح جهان متحول کرده و نحوه عملکرد شرکت‌ها و تعامل با مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار داده است. استفاده از هوش مصنوعی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که نه‌تنها نیازهای بازار را سریع‌تر و دقیق‌تر تجزیه‌وتحلیل کنند، بلکه پیشنهادهای خود را بسته به رفتار و ترجیحات مصرف‌کننده ارائه دهند. از سوی دیگر، هوش مصنوعی در حال دگرگونی محیط بازاریابی است و در آینده نزدیک آن را به‌کلی تغییر خواهد داد. پژوهش‌های کمی در ارتباط با تأثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی انجام‌شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی است. نتایج نشان می‌دهد که، استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی به‌طور قابل‌توجهی نحوه درک شرکت‌ها و تعامل با مشتریان هدف خود را تغییر داده است. از هوش مصنوعی در بازاریابی می‌توان برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و پیش‌بینی نیازها و ترجیحات مشتری در آینده استفاده کرد. همچنین در استراتژی‌های بازاریابی، اقدامات و تحقیقات بازاریابی مورداستفاده قرار می‌گیرد. شخصی‌سازی، کاهش هزینه تبلیغات، بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی و پیش‌بینی بازار ازجمله کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی هستند. استفاده از هوش مصنوعی با چالش‌هایی ازجمله نگرانی‌ها در ارتباط با حفظ حریم خصوصی داده‌ها، یکپارچه‌سازی با سیستم‌های موجود، تفسیرپذیری مدل‌های هوش مصنوعی و هزینه اجرا مواجه و همراه است.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، بازاریابی، استراتژی‌های بازاریابی، تصمیم‌گیری، مصرف‌کننده
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login